פרויקט המנטורינג “פנים למדע וטכנולוגיה”

פרויקט המנטורינג “פנים למדע וטכנולוגיה” הוא יוזמה חברתית של פורום מדע וטכנולוגיה מעמותת פני”ם חדשות, שמטרתו לעודד נערות בגילאי חטיבת הביניים לבחור במגמות מדעיות, טכנולוגיות, מתוך רצון למימוש הפוטנציאל האישי שלהן, זאת באמצעות חשיפתן למגוון הרחב של התחומים הקיימים בעולם המדעי טכנולוגי, מתן דוגמה אישית ושבירת מחסומים פסיכולוגים וחברתיים.

המרצות בקורס, כמו גם חברות הפורום, הן כולן נשים שהגשימו את עצמן מבחינה מקצועית ופיתחו קרירה מצליחה בתחומי המדע והטכנולוגיה בתעשייה ובאקדמיה. סיפורן האישי של המרצות נועד לשמש מודל לחיקוי עבור אותן נערות צעירות לשם עידודן ללמוד את התחום ובהמשך לעסוק במקצועות מדעים וטכנולוגים.

הקורס כולל הרצאות ממגוון רחב של נושאים  (למשל בתחומי הכימיה, פיזיקה, רפואה, מחשבים, הנדסת חשמל צ’יפים ועולם ההייטק, הנדסת תעשייה וניהול, פיתוח אפליקציות, הנדסת-חומרים ועוד). כל זאת תוך ביצוע ניסויים והתנסות אישית. בנוסף, הקורס כולל יציאה לסיורים בתעשייה כמו: טבע, אינטל, גוגל, IBM, מייקרוסופט, ביוסנס ועוד, וסיורים באקדמיה בטכניון, אוניברסיטת בר-אילן או תל אביב.

הצוות המקצועי של פורום מדע וטכנולוגיה מעמותת פני”ם חדשות ממשיך ללוות את התלמידות בייעוץ והכוונה גם לאחר סיום הקורס בתהליך קבלת ההחלטה לבחירת המגמה.

חברות הצוות:  

  • ד”ר קלאודיה ברזילי (מדענית ויזמת בתחום הכימיה, יו”ר (משותפת) של פורום מדע וטכנולוגיה)
  • גב’ רחלי גנות (יזמת ומנכ”לית חברת RACHIP, יו”ר (משותפת) של פורום מדע וטכנולוגיה)
  • גב’ רביטל דואק (מהנדסת, מנהיגה במכון מנדל למנהיגות)
  • ד”ר שרה פורת (מרצה בחוג להנדסת תוכנה במכללת כנרת)
  • ד”ר בלהה מנדלסון (מנכ”לית חברת אופטיטורה לייעוץ בתחום אופטימיזציות קוד, מערכות וארכיטקטורת מחשבים)
  • גב’ אורית אייזיקוביץ גורן (מנהלת פרוייקטים בתחום מערכות מידע ומומחית  UX בתחום המובייל)
  • ד”ר שלומית צאפל-רם (מנהלת קבוצת מחקר ופיתוח במדינול)

ניסיון והצלחה מוכחת במגזרים השונים:

בחמש השנים האחרונות הופעלה התכנית בבתי ספר ממגזרים שונים: יהודי חילוני, יהודי דתי, דרוזי, צ’רקסי וערבי. במספר בתי ספר, למשל באולפנת אמית בגבעת שמואל ובביה”ס קופטאן חלבי בדאלית-אל-כרמל,  ההצלחה הובילה לחזרה על התוכנית מספר שנים רצופות לבקשת בית הספר, כאשר כל הבוגרות המשיכו למגמות ריאליות בתיכון.

הבסיס המחקרי לתכנית “פנים למדע וטכנולוגיה”:

פרויקט המנטורינג מבוסס על מחקרים מדעיים הקיימים מזה שנים המעידים על השפעת הסביב על בחירתן של נערות במקצועות בכלל ובמקצועות מדעיים טכנולוגיים בפרט, לדוגמה:

  • Chodrow) 1978) – החוויות של בנים ובנות מעצבות את השונות בהתאם ליחס ההורים ודפוסים דומיננטיים בחברה שלנו החל מגיל צעיר מאוד.
  • Baker & Jones) 1993) – במקומות בהם יש יותר אי שוויון מגדרי נערות יהיו בעלי גישה שלילית ויצליחו פחות מבנים במתמטיקה ולהפך, במקום בו יש שוויון, דמיון מגדרי ישרור.
  • Hynn & Linn) 2010) – מציעים סיבה המבוססת על Eccles Model (1994) , אשר לפי מודל זה, אנשים לא מציבים לעצמם אתגרים אלא אם מעריכים אותם והם חווים ציפייה להצלחתם. במחקרים אמפיריים שבוצעו בנושא ע”י Aronson & McGlone 2008, Pinnel 1999 הוכח כי כוחות סוציולוגיים כגון גישת הורים ומורים וציפיותיהם ודעותיהם הקדומות משפיעים על הציפיות.
  • Hynn & Linn)  2010)– מציעים הסבר נוסף המבוסס על תיאורית הלמידה הקוגנטיבית – חברתית המניחה כי מספר תהליכים חברתיים תורמים להתנהגות מגדרית: העצמה, מודלינג, יעילות עצמית, סוכני חיברות ועוד, ויש להם השפעה על בחירות אקדמאיות. גישה זו נותנת הסבר לגבי האינדבדואל המושפע מנורמות תרבותיות סביבו ולפיכך אם נערות מזהות שאין בסביבתן מהנדסות ומדעניות (ובהרחבה STEM – Science, Technology, Engineering and Math), הן מתרגמות שזה מחוץ לטווח האפשרויות ומרגישות אי נחת וחרדה.
  • Hynn & Linn) 2010)  –  נותנים הסבר למבחני PISA, וטוענים כי הפערים במבחנים משמעותיים וניתנים לחיזוי עפ”י ייצוגיות נשים בפרלמנט ובכלכלה. כשיש ייצוג הולם של נשים בשוק העבודה הפער קטן יותר.        לפרטים נוספים על התכנית ניתן לפנות לניבה קורן : 0507734666